مقدمه پتوس - اگری راز

روش نگهداری پتوس

6 دقیـــقه مطالعه

مراقبت از گیاه پتوس

پتوس

Epipremnum aureum

مقدمه

گیاه پتوس نقش مهمی در اکسیژن سازی هوا و پاکسازی هوا دارد و به دلیل شرایط نگهداری آسان آن به راحتی در محیط کار و منزل و حتی دیوار سبز میتوانید استفاده کنید…ما در این مقاله سعی بر این داریم که مشکلات مهم گیاه پتوس و روش صحیح در نگهداری را به شما معرفی کنیم تا علاوه بر شاداب بودن گیاهتان ، با کودهای معتبر فروشگاه آنلاین کشاورزی اگری راز ،محیطی سر سبز و سرشار از طراوت داشته باشید.

پتوس را بیشتر بشناسیم

گیاه پتوس ( پوتوس،لوکژ ) از تیره گل شیپوریان است و نام علمی آن Epipremnum aureum می باشد.گیاه پتوس گیاهی است همیشه سبز ، چند ساله و رونده است.گیاه پتوس از گیاهان آپارتمانی بالا رونده است و برگ هاي براق و قلبی شکل سبز،سفید و ابلق است و رشد فوق العاده سریعی دارد.

نکات مهم در نگهداری پتوس که باید بدانیم

نور مناسب پتوس

مناسب ترین و بهترین نور برای پتوس نور غیر مستقیم ولی با کیفیت است اما آستانه تحمل بالایی دارد و در محیط سایه و نور کم دوام می آورد ولی به هیچ عنوان منبع نوری را کامل حذف نکنید .پتوس ابلق و مرمری به دلیل روشن بودن رنگ برگ آن به نور با کیفیت و مناسبی نیاز دارد ولی به هیچ عنوان پتوس را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید که باعث سوختگی برگ پتوس میشود.

میزان آبیاری پتوس

آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگ پتوس و آبیاری کم باعث خشک شدن آن میشود بنابراین برای آبیاری گیاه پتوس ابتدا سطح خاک را با یک خلال دندان یا … چک کنید که خاک بین دو آبیاری کاملا خشک باشد. معمولا نیاز آبی گیاه پتوس در صورت زهکش مناسب خاک ،هفته ای دوبار است

خاک مناسب پتوس

بهترین خاک برای پتوس خاکی سبک با زهکش مناسب است میتوانید از خاک برگهای آماده برای کاشت پتوس استفاده کنید.

کود مناسب پتوس

برای کوددهی گیاه پتوس میتوانید از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی اگری راز استفاده کنید.کود تقویتی کامل و کود آهن،برای رشد بیشتر و پرپشت شدن گیاه و شاداب شدن گیاه گزینه ی مناسبی است.

دمای مناسب پتوس

ایده آل ترین دما برای گیاه پتوس دمای بین ۱۵ الی ۲۵  درجه سانتی گراد است.اگر گیاه پتوس را در تراس نگهداری میکنید باید بدانید که زمستان های سرد و یخبندان برای آن مضر است .

رطوبت مناسب پتوس

رطوبت مناسب گیاه پتوس 50% می باشد که در این رطوبت رشد بیشتر و برگهای پهن تر و شاداب تری خواهد داشت و برای تامین رطوبت میتوانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید .

روش تکثیر پتوس

قلمه گیری پتوس کار راحت و آسانی است که میتوانید در عرض دو هفته گیاه خود را ریشه دار کرده و شاهد رشد برگهای جدید آن باشید.

تکثیر از طریق برگ و ساقه

ابتدا یک قلمه از برگ یا ساقه به اندازه 8 الی 10 سانتی متر جدا میکنیم و بعد آن را در خاک سبک مثل کوکوپیت یا پرلیت +کوکوپیت قرار میدهیم و نور و آبیاری ایده آل را فراهم میکنیم.

روش تعویض گلدان

برای تعویض گلدان پتوس ابتدا گلدان را آبیاری کنید و بعد گیاه را بدون اینکه ریشه ها هوا بخورد یا آسیب ببیند در گلدان دیگر قرار دهید و گلدان را از خاک پر کنید .برای کاهش استرس و آسیب دیدگی میتوانید روز قبل از کود خانگی
(اسید آمینه) اگری راز استفاده کنید.قابل ذکر است که پتوس هم مانند گیاهان آپارتمانی دیگر گلدان کوچک را ترجیح میدهد بنابراین زمانیکه ریشه ها از گلدان بیرون زد آن را تعویض کنید.

هرس کردن گیاه پتوس

اگر میخواهید گیاه پر پشت و زیبایی داشته باشید حتما باید پتوس خود را هرس کنید و برگهای زرد و بیحال و پیر آن را جدا کنید .اگر میخواهید پتوس توپی شکل داشته باشید میتوانید از قسمت جوانه های برگ پتوس قلمه گیری کنید و کنار همان گلدان بکارید.

آیا پتوس سمی است ؟

پتوس هم مانند گیاهانی مثل دیفن باخیا و زاموفیلیا و … دارای اگزالات کلسیم است که میتواند برای انسان و حیوانات مضر باشد. لمس کردن گیاه هیچ ایرادی ندارد.

روش نگهداری پتوس در آب

شما میتوانید پتوس را در آب نگهداری کنید ولی انتظار برگهای بزرگ و گیاه پرپشتی که در خاک دارید را نداشته باشید.

برای اینکار ابتدا قلمه ای از گیاه جدا کنید و آن را در گلدان شیشه ای پر از آب قرار دهید و از کودهای فسفر و پتاسیم بالا و کودهای ریشه زا برای مقاومت بیشتر و ریشه دهی میتوانید ماهی یکبار استفاده کنید.یکی از مشکلات نگهداری پتوس در آب جلبک زدن ریشه و زرد شدن گیاه است که باید توجه داشته باشید که حتما هر هفته آب گیاه را عوض کنید و نور مناسب گیاه را تامین کنید.برای خرید کود خانگی مناسب گیاه پتوس میتوانید از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی اگری راز استفاده کنید.

انواع مختلف پتوس

  • پتوس ابلق( Golden Pothos) –
  • پتوس مرمری / Marble Queen Pothos
  • پتوس نئون / Neon poth
  • پتوس ساتین / silver/satin pothos
  • پتوس سبز / Jade Pothos
  • پتوس سفید یا ارتشی / N-Joy pothos
  • پتوس مانجولا /  Manjula pothos
  • پتوس هاوایی/Hawaiin Pothos
  • پتوس سبو بلو/ Cebu Blue

مشکلات گیاه پتوس

علت زرد شدن و ریزش برگ پتوس

ریزش برگ پتوس و زرد شدن آن دلایل مختلفی دارد که در زیر به آن اشاره میکنیم

  • قارچی شدن گیاه
  • آبیاری نامناسب
  • عدم نور کافی
  • کمبود مواد غذایی
  • واردشدن شوک به گیاه(جابجایی،تعویض گلدان ،حمله آفت و…)

در صورت زرد شدن برگ، پتوس را به محیطی با نور مناسب برده و آبیاری مناسب را انجام دهید و از یک قارچ کش استفاده کنید.

علت سوختگی حاشیه و نوک برگ پتوس

اگر حاشیه برگ پتوس قهوه ای شد و لکه های قهوه ای روی سطح برگ پتوس ایجاد شد دلیل آن عدم آبیاری مناسب و اگر نوک برگ پتوس شروع یه سوختن کرد نشان دهنده عدم نور مناسب (نور زیاد) است .

علت کم شدن رشد پتوس

توقف رشد پتوس به دلیل کمبود عناصر غذایی و عدم نور و آبیاری مناسب است که اول باید علت یابی کنیم و متناسب با آن کود دهی انجام دهیم.

علت سوراخ شدن برگ پتوس

اگر گیاه پتوس شما بدون هیچ گونه آسیب و صدمه فیزیکی و بدون حمله آفت سوراخ شد ،گیاه شما قارچی شده و باید از قارچ کش،دوبار به فاصله 5 روز استفاده کنید.

علت ریز شدن برگ پتوس

اگر گیاه پتوس را در محیط کم نور قرار دهید باعث رشد علفی و ریز شدن برگهای گیاه میشود .یکی از عوامل دیگر نیز عدم کوددهی مناسب و نبودن رطوبت برای گیاه است.

علت کمرنگ شدن برگ پتوس

اگر گیاه پوتوس را در محیط کم نور قرار دهیم بعد از مدتی برگهای آن شروع به کمرنگ شدن میکنند.

علت از بین رفتن رنگ ابلق گیاه پتوس

برگ گیاه پتوس زمانی از حالت ابلق و روشن بودن در می آید و سبز میشود که آن را در محیط کم نور قرار دهیم یا از کود آهن استفاده کنیم.

علت زیاد شدن فاصله بین دو گره

کم پشت شدن گیاه پتوس و زیاد شدن فاصله بین گره ها به دلیل کافی نبودن نور و کمبود مواد مغذی است که میتوانید با کوددهی مناسب مشکل را برطرف کنید .برای حل این مشکل بهتر است کوددهی هر 2 هفته یکبار انجام شود.

حمله آفات به پتوس

با توجه به اینکه پتوس یک گیاه مقاوم است ولی در صورت شرایط نامناسب آفاتی مثل شته ،کنه،شپشک و ……به این گیاه حمله کرده و باعث توقف در رشد و سوراخ شدن برگ و پارگی برگ پتوس میشوند .بسته به نوع آفت درمان آن نیز متفاوت است . در صورت مشاهده آفت میتوانید با کارشناسان فنی اگری راز در ارتباط باشید و آفت کش مرتبط با نوع آفت را دریافت کنید.


پیشنهاد اگری راز

تیم اگری راز طی سابقه کاری چندین ساله ی خود در زمینه ی مشاوره دهی گیاهان آپارتمانی،باغی،زراعی به شما پیشنهاد میکند که گیاهان خود را قبل از درگیر شدن با آفات و بیماری ها و متحمل شدن ضرر ،با تغذیه مناسب و کوددهی اصولی بالا برده و دیگر نگران آن نباشید

بر روی محصولات پیشنهادی کلیک کنید
👇
کود ریشه زا خانگی-کود گلدهی خانگی-
کود تقویتی گیاهان آپارتمانیهیومیک اسید
،npk12-12-36 ، npk18-44-0، npk 12-3-43
npk 10-40-10،NPK 10-50-10 ،npk 10-52-10
npk 10-5-15 ،NPK 20 – 20 – 20 ، NPK 15-5-30
npk 14-69-16 ، npk 18-11-59 + te ، اکستراژل 18-11-59 +te
npk 12-61-0، CRESCENT NPK ، 44-5-8 NPK

جمع بندی

با وجود اینکه گیاه پتوس یک گیاه بسیار مقاوم است اما نیاز نوری و آبیاری و کوددهی متناسب با شرایط باید به درستی انجام شود و در صورت حمله آفات و بیماری های قارچی میتوانید با کارشناسان فنی اگری راز در ارتباط باشید و محلول درمانی مرتبط با نوع آفت و بیماری را دریافت کنید.

منابع

با ما همراه باشید

با ارائه برترین مقالات و مطالب روز کشاورزی توسط کارشناسان فنی

برای مشاوره آنلاین کلیک کنید

 **اگری راز ،راز رویش ها**

5
امتیاز شما در رابطه با این مقاله
0

0 نفر
بری کپی روی لینک کلیک کنید https://agriraz.com/?p=7088
مشاوره گیاهان آپارتمانی

حل مشکلات گیاهان خانگی و آپارتمانی خود را به ما بسپارید

نظرات کابران

ارسال دیدگاه