کاشت و نگهداری ازگیل

4 دقیـــقه مطالعه

همه چیز در مورد ازگیل

مقدمه

درخت ازگیل بومی جنوب غربی آسیا و جنوب دریای کاسپین می باشد و نام علمی آن Mespilus germanica و از خانواده گل سرخیان و هم خانواده گلابی و سیب وحشی است .میوه این درخت به نام مدلار یا ازگیل شناخته میشود و دارای آنتی اکسیدان و مواد مغذی منحصر به فردی است .در فصل زمستان به دلیل کمبود تنوع میوه ،این میوه خودنمایی کرده و به اصلاح به غنیمت فصل زمستان معروف شده است .کاشت و نگهداری درخت ازگیل بسیار آسان است و با یک برنامه اصولی تغذیه و کود و سموم کشاورزی اگری راز میتوانید میوه ای خوش طعم و پر آب داشته باشید.

کاشت و پرورش ازگیل

درخت ازگیل یک گیاه خود رو و در جنگل های شمال کشور رشد میکند ولی شما میتوانید از طریق چند روش این گیاه را پرورش دهید اما توجه داشته باشید که برای رشد بهتر نیاز به آب و هوای مرطوب و زمستان های معتدل دارد و عمر آن بین 30الی 60سال می باشد.انتخاب نوع کاشت بستگی به شرایط آب و هوایی و نوع خاک دارد.

روش های کاشت گیاه ازگیل

 درخت ازگیل به آب‌و‌هوای مرطوب و زمستان‌های معتدل برای رشد بهتر نیاز دارد. رشد ازگیل به‌آهستگی صورت‌گرفته و معمولاً تا ارتفاع ۶ متر رشد می‌کند. همچنین طول عمر درخت ازگیل بین ۳۰ تا ۶۰ سال است و در دسته درختان با عمر کوتاه قرار می‌گیرد.

  • کاشتن گیاه ازگیل به روش بذر
  • کاشتن گیاه ازگیل به روش قلمه زنی
  • کاشتن گیاه ازگیل به روش پیوند زدن

کاشت ازگیل به روش بذر

منظور از بذر گیاه ازگیل ،هسته سخت درون آن است. این هسته ها سخت و سفت هستند بنابراین قبل از کاشتن آن باید تمام اقدامات لازم را انجام دهید. ابتدا میوه ازگیل را برداشته و آن را در آب گرم یا سولفوریک اسید قرار می دهیم تا پوسته ی آن جدا شود و در ادامه هسته را سه ماه در دمای نزدیک به صفر درجه سانتی گراد نگهداری میکنیم .اکنون میتوانید هسته را در خاکی با زهکش مناسب بکارید و در منطقه نیمه سایه با دمای 21 الی 24 درجه قرار دهید .اکنون نیاز به صبر کردن به مدت 15 الی 30 روز است تا گیاه شما جوانه بزند و رشد کند .در این مرحله شما میتوانید گیاه خود را به منطقه دلخواه انتقال دهید.

کاشت ازگیل به روش قلمه زنی

یکی دیگر از روش های کاشت درخت ازگیل قلمه گیری است .باید توجه داشته باشید طول قلمه ها حدود 20 سانتی متر باشد و دارای ضخامت مناسبی باشد .بعد از جدا سازی شاخه شما میتوانید از هورمون ریشه زایی استفاده کنید تا به قلمه شما کمک کند تا سریع تر ریشه بزند. قلمه را در خاکی با زهکش مناسب بکارید و در مکانی روشن با نور با کیفیت قرار دهید.

کاشت ازگیل به روش پیوند زدن

روش دیگر که میتوانید برای پرورش درخت ازگیل استفاده کنید پیوند زدن است.در این روش شما میتواند یک ازگیل با کیفیت بالا تهیه و روی پایه های آماده قرار دهید.پیوند درخت ازگیل را میتوانید بر پایه زالزالک و گلابی انجام دهید.

زمان مناسب کاشت ازگیل

برای تعیین زمان کاشت ابتدا باید نحو کاشت را تعیین و بسته با آن فصل مناسب انجام این کار را تخمین بزنید بطور مثال برای کاشت ازگیل به روش بذر ،اوایل فصل بهار مناسب و برای کاشت ازگیل به طریق قلمه زنی ،اواخر فصل پاییز و برای پرطرفدارترین روش که همان پیوند زدن است اواخر فصل زمستان زمان مناسبی است.

شرایط نگهداری درخت ازگیل

دمای مناسب ازگیل

درخت ازگیل تحمل تابستان‌های خیلی گرم و زمستان‌های خیلی سرد را ندارد. بهترین دما برای کاشتِ ازگیل مناطق معتدل با دماهای قابل‌تحمل است. البته این توضیح به معنی نیست که درخت ازگیل تحمل دمایی پایینی دارد، اما سرمای سخت و باد‌های سرد زمستانی به درخت آسیب می‌زنند.

نحو آبیاری ازگیل

نهال‌های جوان باید در ۲ تا ۳ سال اول رشد، با ۳۰ لیتر آب هر ۲ تا ۴ هفته آبیاری شوند. البته این در صورتی است که هوا بارانی نباشد و درخت هیچ آبی دریافت نکرده باشد. رفته‌رفته با بزرگ‌تر شدن درخت نیاز آبی آن کمتر می‌شود. معمولاً درختان پس از استقرار کامل نیاز به آبیاری ندارد و آب حاصل از بارندگی سالانه برای آنها کافی است. فقط درصورتی‌که درختان خشکی زیادی را تحمل کرده باشند، آنها را آبیاری کنید.
تنظیم زمان آبیاری و میزان آبیاری بستگی به منطقه و شرایط آب و هوایی دارد؛ به صورتی که در مناطق گرمتر به آبیاری بیشتری نیاز هست.

خاک مناسب ازگیل

بهترین بستر کاشت درخت ازگیل خاک لومی با زهکشی خوب و کمی اسیدی می باشد. به این نکته توجه کنید که زهکش خاک مناسب باشد تا گیاه غرقاب نشود و زمینه را برای قارچی شدن فراهم نکنید.

کوددهی مناسب

استفاده های از کودهای npk در مراحل مختلف رشدی به رشد بهتر آن کمک و باعث میشود که میوه آبدار ،شیرین و خوش طعمی را داشته باشیم

خواص میوه ازگیل

میوه ازگیل دارای ویتامین سی و b و مواد معدنی فراوان لازم بدن مانند آهن، فسفر، منیزیم، کلسیم و… است همچنین میوه ازگیل رسیده ی آن دارای قندهای ساده گلوکز و فروکتوز می باشد. میوه ازگیل دارای آنتی اکسیدان های مفید برای بدن است و در درمان عفونت روده، تسریع دفع سنگ کلیه، کاهش تب، تسکین درد دهان و… اهمیت دارد.

جمع بندی

کاشت درخت ازگیل برای زیبایی و میوه آن انجام می‌شود. البته بسیاری از درختان ازگیل موجود در شمال کشور به‌صورت خودرو رشد کرده‌اند. این درخت در مقایسه با بسیاری از درختان دیگر شرایط کاشت و نگهداری ساده‌ای دارد و بدون دردسر خاصی صاحب میوه‌های خوشمزه در وسط زمستان خواهید شد. درخت ازگیل تحمل دما‌های خیلی پایین و خیلی بالا را ندارد و باید قبل از کاشت آن شرایط آب‌وهوایی محل کاشت را به‌دقت مورد بررسی قرار دهید.

منابع

با ما همراه باشید

با ارائه برترین مقالات و مطالب روز کشاورزی توسط کارشناسان فنی

برای مشاوره آنلاین کلیک کنید

  **اگری راز ،راز رویش ه

5
امتیاز شما در رابطه با این مقاله
2

1 نفر
بری کپی روی لینک کلیک کنید https://agriraz.com/?p=9889
مشاوره گیاهان آپارتمانی

حل مشکلات گیاهان خانگی و آپارتمانی خود را به ما بسپارید

نظرات کابران

ارسال دیدگاه