معایب کاشت درخت در کنار هم

3 دقیـــقه مطالعه

فاصله مناسب برای کاشت درخت

مقدمه

درختان برای رشد بیشتر و باردهی پرسود نیاز به یک فضای مناسب برای کشت خود دارند. هر درخت میزان کود و آب مناسبی نیاز دارد و ویژگی و نیاز متفاوتی دارد بنابراین اگر قصد دارید در حیاط و خانه کاشت کنید باید یکسری نکات را با توجه به نوع درخت ،محیط و …رعایت کنید و کاملا مطمئن باشید که درختانی که کنار هم کاشت میکنید مناسب هستند برای کنار هم کشت شدن یا خیر !

سایه انداختن روی یکدیگر

برخی درختان رشد بسیار زیادی دارند و شاخ و برگ‌های زیادی را تولید می‌کنند. و از نظر ارتفاع بسیار بلندتر می‌شوند. و در نهایت محیط بیشتری را ایجاد می‌کنند. و در نتیجه درختانی که در نزدیکی آنها کاشته شده‌اند. دچار مشکل می‌شوند زیرا نمی‌تواند نور مورد نیاز خود را از خورشید دریافت کنند. و ضعیف خواهند شد. به عنوان مثال درختچه اسپیره و شمشاد را نباید کنار سرو لیلاند بکارید. زیرا سرعت رشد سرو بسیار بیشتر است. و ارتفاع بلند‌تری را نسبت به دو درختچه دیگر پیدا می‌کند. که به دنبال آن، گیاه کوچکتر چون نور کمتری را دریافت می‌کند. به مرور زمان شاخه‌هایش نازک‌ و ضعیف شده و از بین می‌رود. همچنین سنجد نقره‌ای و شمشاد را نیز به دلیل هم ارتفاع نبودن. و پیشی گرفتن یکی از دیگری از لحاظ ارتفاع، مناسب برای کاشته شدن کنار هم نیستند.

داشتن بیماری‌های مشترک

درختان دانه دار به دلیل اینکه بیماری‌های مشترکی را با هم دارند بهتر است. در کنار یک دیگر کاشته نشوند. به عنوان مثال درخت گلابی و سیب را اگر در باغ و یا باغچه خود کنار هم بکارید. به خاطر داشتن بیماری مشترکی مانند آتشک، بسیار مشکل ساز خواهد شد. چرا که اگر یک درخت گلابی به این بیماری آلوده شود تمام درختان سیب باغ شما نیز دچار این بیماری شده. و در نهایت کنترل این بیماری سخت خواهد بود.

تولید برخی مواد خاص

برخی درختان یک سری مواد از ریشه یا برگ و میوه آنها تولید می‌شود. که در نهایت باعث می‌شود درختان اطراف آنها ضعیف شده و از بین بروند. به عنوان مثال درخت گردو ماده‌ای به نام ژوگلان در میوه، ریشه و گاهی پوست و برگ‌هایش وجود دارد. که باعث شده درختان و گیاهانی که در زیر سایه انداز آن‌ هستند. با مشکل مواجه شوند و عملکرد ضعیفی داشته باشند. به عنوان مثال درختی مثل گردو و شاه توت را سعی کنید. کنار هم نکارید. برخی دیگر از درختان مانند کاج خاک زیر خود و اطراف را به شدت اسیدی کرده و از رشد گیاهان دیگر جلوگیری می‌کند. در این صورت کاشتن درختان دیگر نیز در کنار کاج ممکن است با مشکل مواجه شود.

ایجاد مشکل در زمان سمپاشی

وقتی شما انواع مختلفی از درختان را در باغ خود کاشته‌اید در این شرایط ممکن است مراحل رویشی و زایشی درختان با هم همخوانی نداشته باشد در نتیجه در این صورت شما برای سمپاشی و یا کود دهی باغ خود دچار مشکل خواهید شد، چونکه هر درخت نیازهای غذایی خاصی دارد و یا اینکه زمان گلدهی آن با درختان نوع دیگر متفاوت بوده در نتیجه اگر شما قصد سمپاشی یک کود یا سم را دارید به مشکل بر خواهید خورد. 

فاصله کاشت درخت یا وسعت ریشه دهی

دو نوع مختلف درخت که کنار یکدیگر کاشته می‌شوند باید به این نکته که ریشه دهی آنها چگونه است توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا ریشه هر درخت فضای خاصی را برای رشد نیاز دارد پس شما قبل از کاشت باید تحقیق کنید که ریشه دهی درخت مد نظر شما چگونه است تا فاصله کاشت مناسب را رعایت کنید.

هم زمان نبودن گلدهی پایه‌های نر و ماده یک نوع درخت

گاهی ممکن است در باغ با اینکه یک نوع درخت کاشته شده است باغدار از اینکه باردهی درختان در باغ آن با مشکل مواجه است شکایت داشته باشد. دلیل این مشکل این است که، ممکن است پایه‌های نر و ماده‌ای که کنار هم کاشته شده‌اند هم زمان با یکدیگر عمل گلدهی و ایجاد گرده را انجام ندهند. از این رو درختانی که دو پایه مختلف نر و ماده دارند را هنگامی که میخواهید کنار هم بکارید باید دقت کنید که ارقام آنها با یکدیگر یکی باشد و در واقع گلدهی در آنها هم زمان اتفاق بیفتد تا در این بین گرده افشانی و انتقال گرده به روی مادگی گل به درستی انجام شود.

چه درختانی باید کنار هم باشند؟

گاهی برخی از درختان یا گیاهان برای کاشته شدن کنار یکدیگر مناسب هستند و در واقع به گیاه کناری خود نه تنها آسیب نمی‌زنند بلکه برای آن مفید هستند. اینگونه کشت را که در آن دو گیاهی که در مجاورت یکدیگر کاشته شده‌اند برای هم سودمند هستند را کاشت همراه یا Companion plants می‌گویند. به همین منظور قبل از انتخاب نوع درخت و کاشتن آنها می‌توانید با مشاوران امداد کشاورز مشورت نمایید تا بهترین پیشنهاد را به شما بدهند.

جمع بندی

سعی کنید اگر باغی را می‌خواهید احداث کنید و قصد دارید سود دهی مناسبی را از باغ بدست بیاورید تمام موارد ذکر شده را رعایت و درخت را با فاصله معین شده کشت کنید تا مشکلی برای باغ شما بوجود نیاید و بیشترین سود و با کیفیت ترین میوه را به بازار ارائه دهید

منابع

با ما همراه باشید

با ارائه برترین مقالات و مطالب روز کشاورزی توسط کارشناسان فنی

برای مشاوره آنلاین کلیک کنید

  **اگری راز ،راز رویش ها**

5
امتیاز شما در رابطه با این مقاله
4.3

6 نفر
بری کپی روی لینک کلیک کنید https://agriraz.com/?p=9816
مشاوره گیاهان آپارتمانی

حل مشکلات گیاهان خانگی و آپارتمانی خود را به ما بسپارید

نظرات کابران

ارسال دیدگاه